Z CYKLU MARKI KTÓRE MNIE INSPIRUJĄ -Hermès

Hermès – jedna z najbardziej luksusowych marek i  jedno z największych imperiów mody na świecie, firma rodzinna, przekazywana z pokolenia na pokolenie.

Thierry Hermès – założyciel firmy, urodził się w 1801 roku w  Krefeld (Niemcy). Należał do francuskiej, protestanckiej rodziny, która schroniła się w Niemczech przed prześladowaniami religijnymi. Mając 30 lat Thierry postanowił wyjechać do Paryża. Wychowany w duchu kalwinizmu wierzył w sens pracowitości, solidności jako drogi do bogactwa.

Początki jego luksusowej firmy sięgają 1837 roku, kiedy – Hermès w malutkim rymarskim zakładzie w Paryżu założył swój pierwszy sklep z akcesoriami jeździeckimi. Hermès produkował ręcznie wykonane siodła z najwyższej jakości skóry.  Zarobione pieniądze inwestował w najlepsze skóry i własne wykształcenie, aby swobodnie rozmawiać z klientami.

Nazwa firmy zaczerpnięta została od nazwiska założyciela – Hermès’ a, oraz od mitologicznego Hermesa (posłaniec bogów, patron wędrowców, który dzięki czarodziejskim sandałom z łatwością mógł przemieszczać się po całym świecie. Stanowiło to doskonałe podobieństwo  dla działalności firmy, która pośrednio związana była z przemieszczaniem się.)

Podstawy tajników rzemiosła Thierry zdobył już jako dziecko, opiekując się końmi, a później mając dostęp do wersalskiej szkoły jeździeckiej, mógł nie tylko obserwować gonitwy i pogłębiać fachową wiedzę, ale też niezauważenie przeniknąć do hermetycznego świata francuskiej arystokracji. Dzięki wytężonej pracy i dbałości o szczegóły uzyskał uznanie w tym środowisku.

W okresie założenia firmy przemieszczano się wierzchem,  karetami,  powozami, dlatego też Thierry szybko znalazł nabywców na swoje towary. Jego produkty rzemieślnicze wyróżniały się solidnością wykonania oraz innowacyjną myślą techniczną. Ogromną popularność firma Hermès zyskała wraz z otrzymaniem Medalu Pierwszej Klasy na Wystawie Światowej odbywającej się w 1867 roku. Wówczas właśnie klientami  Thierry’ ego stali się powszechnie znane osobistości jak np. rosyjski car  Aleksandrem II, który nabywał u niego siodła.

Po śmierci Hermesa biznes przejął syn Charles-Émile, który był dobrze wykształcony. W życiu kierował się maksymą: „Nie ostawaj wśród równiny”. Podejmował więc nowe wyzwania. A ponieważ nastały czasy pary i linii kolejowych, Émile zaczął projektować torby dla podróżnych.

Trzy lata później syn Charlesa-Emile, Emile-Maurice, wyruszył w podróż po Europie, gdzie zdobył zamówienia od arystokratów na produkty Hermèsa. To właśnie o nim mówi się, że jest twórcą największego sukcesu marki. To dzięki niemu stała się synonimem luksusu. Przyszły wizjoner trafił nawet do Polski. Jego wyroby kupowali m.in. Poniatowscy i Radziwiłłowie. W ciągu kilku lat, posiadanie rzeczy z metką Hermes, stało się coraz bardziej pożądane, wręcz snobistyczne.

Wraz z nadejściem nowego stulecia i nowych technologii, m.in. automobilu, marka Hermès wychodziła coraz bardziej poza ramy akcesoriów jeździeckich – zaczęła produkować także rękawiczki i zegarki najwyższej jakości. W 1924 roku Emile-Maurice dostrzegł potencjał w dotąd niedocenionym na szeroką skalę wynalazku jakim był suwak. To właśnie on zaproponował, by wykorzystać go przy produkcji toreb oraz ubrań, które szybko zyskały ogromne grono wielbicieli.

Rok później firma Hermès prezentuje swoją pierwszą, męską kolekcję pret-a-porter, a po kolejnych czterech, przychodzi czas na damską, która zachwyca ówczesną klientelę. Jednak to na rok 1930 przypada powstanie  najbardziej rozpoznawalnego dzieła Hermèsa – torebka. Robert Dumas, zięć Emile-Maurice’a, projektuje torebkę, znaną wtedy pod nazwą „sac tout terrain”. Na swoje „pięć minut”, które trwa do dziś, musiała poczekać aż do 1956 roku, kiedy to księżna Monaco pojawiła się z nią na okładce magazynu „Life”. Mowa oczywiście o cudownym modelu „Kelly Bag”.

Dwa lata później powstała jedwabna apaszka, będąca  kolejnym symbolem marki Hermès. Jej drobiazgowe wykonanie i unikalna technika farbowania, polegająca na nakładaniu kolejnych warstw koloru dopiero po wyschnięciu poprzednich, sprawiały, że produkcja jednej sztuki mogła trwać nawet trzy lata. Wielkimi miłośniczkami tych apaszek były gwiazdy kina, m.in. Elizabeth Taylor, Audrey Hepburn i Sharon Stone.

Zdjęcia z kampanii En Escapade

Fundamenty Hermèsa to dobrej jakości wyroby, motywacja do ich powstawania oraz solidna wiedza stojąca na pograniczu sztuki użytkowej i rzemiosła. Cała filozofia polegała na utrzymaniu i poszerzaniu działalności opartej na fachu rękodzielniczym. Przy tej okazji trudno jednak nie zauważyć fenomenu długowiecznej marki, której produkty, warte czasem dziesiątki tysięcy dolarów, są dziś tak poszukiwane, że trzeba na nie czekać nawet kilka lat.

Hermès nigdy przesadnie się nie reklamował, a tym bardziej nie angażował wielkich nazwisk do promowania swoich produktów. Same kampanie są dyskretne, nienachlane, pozornie nie rzucające się w oczy. To także element polityki marki. Produkty jako coś bardzo ekskluzywnego, dla przeciętnego zjadacza chleba wręcz nieosiągalnego.

Tags

You May Also Like

Strona korzysta z plików cookies w celu
realizacji usług zgodnie z naszą Polityką Cookies / Polityką Prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close